[tekan-tekan!]

tragedi hitam..

tragedi hitam..?ape yg hitam?..ade kah aku nak citer pasal diri aku yg hitam ni?haha..suda smesti nye tidak..hee..k.firstly aku nak ckp awal2 la yg maybe 80% or 95% orng yg bce blog aku ni x kan cye ngan post aku kli ni..smapi kan si dia pon agak susah untuk percaye.ape lgi korang..haha..tpi aku post je la memandang kan aku pon nak merajin2 kan diri untuk update blog..

k.,arytu daripada sandakan nak pegi lahad datu,pastu aku lalu dekat bekas rumah atok aku..dlu kitorang stu family tnggal situ..pastu mse lalu tu kan.,hush..rumah tu giler seram kot skang n bnyk gak la konon nye kte nmpak bnde2 plik kat umah tu..n penah ade orng tumpang kat umah tu,x smpi 2 hari da pndah kne "kacau"..hurm..aku nak post pic umah tu tpi aku asek x berkesempatan je..k.,senanye tu bkan la pristiwa hitam nye..tpi sejarah rumah tu la pristiwa hitam nye.

lpas aku smpai je kat uma mak aku,da 2 3 hari sket tu aku borak2 ngan mak aku.,then tros aku tye dye pasl rumah tu sume..pastu mak aku pon cerita..then nenek aku plak dtg then citer gak skali..k.,citer nye mcm ni.
sume nye brmule pade tahun 1993 bulan march..aku masih g kat dlam kandungan mak aku da tnggal tunggu hari je nak kuar..mse tu first ramdhan..n kjadian nye trjdi mse tyme lpas bkak pose..mse tu yg ade kat umah tu.,pkcik aku ngan bini dye ngan due orng anak dye.,mak aku.,kakak aku(msih umo empat taon),nenek aku.,dan orng gaji..bpak aku x de coz dye g tmpat nenek aku kat sndakan.n atok aku plak dye bru je pegi tarawaih tyme tu...then.,fmily aku tu bru nak smbung makan2 lpas bkak pose..mse tu orng gaji tu kat bawah yg laen kat atas..tibe2 ade bunyi mcm meletop.."bangggg!!"..nenek aku ingt freezer meltop coz frezer tu mcm da lame.,
skali tgok2 bwah je ade 7 orng pkai topeng masuk umah tu..then orng gaji tu da trlantar kat lantai dgan kpale dye pecah kne tembakan..rupe nye.,yg bunyi tu kan.,tyme tu orng gaji tu dgr smthng then bkak pintu.,bukak2 je dye kene tembak kat pale..

so.,x laen x bkan dorang tu msti la perompak kan..then dye msok je kat umah tu tros hulur pistol dye..tyme tu mak aku ngam2 kat tndas bilik.,then dye tarik kakak aku duduk skali kat dalam tandas tu bile da taw perompak tu masok.mak aku tutup mulut kakak aku..then aku?..dok diam2 kat prot mak aku..pastu prompak tu geledah bilik nenek n atok aku n acu pistol kat pale dye tye mane atok aku simpan duet..pastu nenek aku kte"kau mau tembak.,kau tembak la..tpi aku btol2 x tau haji ltak kat mane duet2 sume"..prompak tu x brani gak nak tembak.,coz dye pon da bnuh sorang..dye geledah2 jumpe duet atok aku..brape?..x yah la taw..haa.then dorang amek..pastu dorng turun then g kat pakcik aku minta kunci kete..pakcik aku kte x taw pdahl dye da sorok da sume kunci kete,lori sume..pastu dorng bengan slah sorang tu hantuk pale pkcik aku then pengsan..lpas tu dah hbis rompak duet n few emas2.,dorang tros kua then msok kat dalam hutan2..
mse tu,fmily aku dalam ktakutan g cm still x cye bnde tu jdik..then mak aku kol plis..polis pon dtg dalam mse stgh jam cmtuh..pastu atok aku dtg2 je then polis citer sume.,then dye mcm nak giler ngamuk2 bwak parang nak cri prompak tu..pastu orng sume swoh dye sbar2..biar polis setel sume..k.,aku skip laa.,then dah 3 bulan.,siasat pnye siasat akhir nye jumpe gak prompak bdo tu..mcm mne bley jmpe tu susah nak citer la tpi u know polis malaysia kita kan terer..haa.pastu dorang kne tahan kat pnjara balai polis sandakan.. dorang di suruh ngaku kesalahan dorang bru bley jatoh hukuman..then 2 orng da ngaku.,yg sorang ni yg mnembak tu x nak ngaku.keras pale..polis da torce giler babeng pkol2 sume then cabot kuku dye tpi x nak gak ngaku..pastu fmily aku dipnggil pegi kat blai polis tu untuk knal pasti brang kemas.,n orng2 tu..pastu mak aku kte tyme tgok dorang bdan da kurus giler.,kuku kaki tgn sume da x de..mak aku n fmily g tgok brang kemas tu n knal pasti prompak tu dgn mndgr suara dorang....then fmily aku sume yg jdi saksi mngte kan mmg dye.,n brng kemas tu mmg nenek aku yg pnye..then dorang pon direman 3 tahun..

then aku n mak ayah aku sume da pndah g kl.,lpas tu da na dkat 3 taon.,ade kol dri mahkamah pnye ape ek orng pnggil..alaa.,ade kne mngene la ngan mahkamah then swoh mak aku dtg sbah untuk jdi sksi bgi berat kan lgi tuduhan dan memberat kan lgi hukuman.tpi mak aku x ley g coz nak jge aku n siblings..so ringan je la hukuman nye..hukuman untuk 7orng tu ialah dri 17 thun pnjare smpi 20 thun..then yg tembak tu kne hukuman gantung..so.,itu la pristiwa itam dye..ye.,aku taw mmg susa untuk korang percaye..tpi kalu korang dtg sbah n g kat area umah tu or dtg kat tmpat mak aku ni.,korang bley tye sume yg yg knal fmily aku.,dorang sume msti akan ckap btol...tpi up to u all la..hee..n x kan la aku buang2 mse nak citer pnjg2 bnde yg x btol kan?.haa..so.,renung2 kan la.. :) .. len kali bile aku g sandakan,aku nak stop kat umah tu then tngkap gmbar umah tu.,pastu bru aku post kat blog..hee.. but seriously..this thing is true....so itu saje la post untuk kali nie..byee..